سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر کس دانش خود را به رخ مردم کشد، خداوند او را روز قیامت انگشت نما کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

ماه مبارک رمضان

 
 
پرهیز از حرام‏هاى خدا(دوشنبه 87 شهریور 18 ساعت 9:26 صبح )

پرهیز از حرام‏هاى خدا

 

امام على علیه‏السلام: گفتم: اى پیامبر خدا! برترینِ کارها در این ماه چیست؟ فرمود: «اى ابوالحسن! برترینِ کارها در این ماه، پرهیز از حرام‏هاى خداست.»(1)   

- قال رسول الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: چهار چیز، روزه و کارهاى نیک را خراب مى‏کند: غیبت، دروغ، سخن‏چینى، و نگاه به بیگانه (نامحرم). 

- قال رسول الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: هر کس ماه رمضان را از روى ایمان و به خاطر پاداش الهى روزه بدارد و گوش و چشم و زبانش را از مردم باز دارد، خداوند روزه‏اش را مى‏پذیرد و گناهان گذشته و آینده‏اش را مى‏آمرزد و به او پاداش صابران را مى‏دهد.             

- قال الإمام علیّ علیه‏السلام: روزه‏دارى، پرهیز از حرام‏هاست، همانگونه که انسان از غذا و نوشیدنى خوددارى مى‏کند.

حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمود: روزه‏دار، اگر زبان و گوش و چشم و اعضایش را نگه ندارد، با روزه‏اش مى‏خواهد چه کند؟

امام باقر علیه‏السلام فرمود: پیامبر خدا به جابر بن عبدالله‏ فرمود: «اى جابر! این، ماه رمضان است. هر کس روزش را روزه بدارد و بخشى از شبش را به عبادت برخیزد و شکم و شهوتش را پاک نگه دارد و زبانش را حفظ کند، از گناهانش بیرون مى‏شود، آنگونه که از این ماه بیرون مى‏شود.»   

جابر گفت: اى پیامبر خدا! این سخن، چه نیکوست!   

پیامبر خدا فرمود: «اى جابر! و این شرط‏ ها چه سخت است!»      

پیامبر خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: هر روزه‏دارى که در پشت سرِ زنى با دقّت بنگرد، تا حدّى که حجم استخوان‏بندى زن از پشت لباسش براى او آشکار شود، روزه‏اش را افطار کرده است. (منظور این است که ارزش روزه‌اش از بین رفته است وگرنه از جهت فقهی روزه‌اش صحیح می باشد)

 - قال الإمام علیّ علیه‏السلام ـ فی حَدیثِ المِعراجِ ـ  قالَ الله‏ُ تَعالى: «... یا أحمَدُ، لَیسَ شَیءٌ مِنَ العِبادَةِ أحَبَّ إلَیَّ مِنَ الصَّمتِ وَالصَّومِ؛ فَمَن صامَ و لَم یَحفَظ لِسانَهُ کانَ کَمَن قامَ و لَم یَقرَأ فی صَلاتِهِ، فَاُعطیهِ أجرَ القِیامِ و لَم اُعطِهِ أجرَ العابِدینَ» (7) ؛ امام على علیه‏السلام روایت کرد که در حدیث معراج خداى متعال فرمود: «... اى احمد! هیچ عبادتى نزد من، محبوب‏تر از سکوت و روزه نیست. پس، هر کس روزه بدارد، ولى زبانش را نگه ندارد، همچون کسى است که به عبادت ایستاده، اما در نمازش قرائت ندارد. پس به او پاداش ایستادن به نماز را مى‏دهم؛ اما پاداش عبادتگران را به او نمى‏دهم.»   

- قالت فاطمة علیهاالسلام: روزه‏دار، اگر زبان و گوش و چشم و اعضایش را نگه ندارد، با روزه‏اش مى‏خواهد چه کند؟

- قال الإمام الصادق علیه‏السلام: براى کسى که امام را نافرمانى مى‏کند، روزه‏دارى نیست؛ و براى بنده فرارى، تا وقتى که برگردد، روزه‏دارى نیست؛ و براى زن نافرمان [نسبت به شوهرش]، تا وقتى که توبه کند، روزه‏دارى نیست؛ و براى فرزند نافرمان [نسبت به پدر و مادرش] روزه‏دارى نیست تا آن که [نسبت به آنان] نیکى کند. (یعنى روزه این افراد، پذیرفته درگاه خدا نیست.)  







بازدیدهای امروز: 1  بازدید

بازدیدهای دیروز:0  بازدید

مجموع بازدیدها: 3789  بازدید


» اشتراک در خبرنامه «